Inkoppling av larm
Här ser du hela kedjan från första kontakten med SOS Alarm till dess att larmet kopplas till Räddningstjänsten Dala Mitt.
Inkoppling av automatiskt brandlarm steg för steg
-
Installatören/Kunden kontaktar SOS för meddelande om en ny brandlarmsanläggning.
-
SOS kontrollerar om larmsändaren går att ta emot i mottagningsutrustningen. Lämnar ut larmkod samt primär-/sekundärnummer vid uppringd larmöverföring.
-
SOS inväntar ett underlag från installatören eller kunden.
-
När underlag inkommer, matas uppgifterna in i databasen. Brandlarmet sätts på registrering (bevakas ej men skall dock avprovas).
-
SOS meddelar räddningstjänsten att ett nytt objekt är uppkopplat mot SOS.
-
SOS avvaktar med att öppna brandlarmet tilldess att Räddningstjänsten Dala Mitt ger sitt godkännande.
-
Installatören/kunden skickar leveransbesiktningsintyg (utfärdas av behörig besiktningsman) och anläggarintyg till Räddningstjänsten Dala Mitt.
-
Avtal skrivs mellan kunden och Räddningstjänsten Dala Mitt.
Handläggningstiden är nu tre veckor efter det att alla uppgifter kommit in till Räddningstjänsten Dala Mitt.
-
Räddningstjänsten Dala Mitt meddelar SOS att brandlarmet kan öppnas.
-
SOS öppnar larmet till Räddningstjänsten Dala Mitt.
Kontakt:
automatlarm@dalamitt.se
Skriv ut texten ovan (pdf)